Matematik
ialah satu bidang ilmu yang melatih minda seseorang pelajar supaya dapat
berfikir secara mantik dan bersistem dalam menyelesaikan masalah dan membuat
keputusan. Matematik memerlukan pembuktian yang kukuh,
penguasaan simbol yang efisien dan jitu, serta pertalian antara
struktur-struktur Matematik yang berkaitan. Matematik merupakan mata pelajaran yang
memerlukan langkah-langkah penyelesaian yang tertentu. Oleh itu, penyelesaian
masalah dapat menjana pemikiran pelajar yang bersistematik dan logik.
Terdapat beberapa masalah
murid-murid pemulihan menghadapi masalah dalam operasi asas. Pertama adalah
operasi tambah. Guru-guru disekolah
perlu membuat perancangan yang sesuai sebelum mengajar operasi tambah. Pada
peringkat awal murid-murid telah didedahkan dengan penambahan dalam linkungan
10.Guru perlu menerangan tentang penyatuan dua kumpulan. Masalah yang dihadapi
oleh pelajar dalam operasi tambah. Contohnya keliru
dengan simbol tambah (+), tidak
tahu bahawa jawapan bagi 2 + 5 adalah sama dengan 5 + 2 dan tidak
dapat membuat penambahan secara bentuk lazim.
Kedua
adalah operasi tolak. Guru perlu memperkenalkan situasi tolak dalam bahasa
harian . Maksud tolak dalam matematik
ialah pengurangan kuantiti sesuatu kumpulan objek. Secara teorinya tolak atau
pengurangan ialah suatu operasi songsangan bagi penambahan. Masalah yang
dihadapi dalam penolakan. Tidak mahir menulis ayat matematik operasi tolak
melalui proses pengasingan. Contohnya
3 - 2. Tidak dapat menulis ayat matematik
berdasarkan gambar. Tidak tahu menolak dengan menggunakan kaedah pinjam.
Ketiga
adalah operasi darab. Bagi memperkenalkan konsep pendaraban kepada kanak-kanak kita kaitakan dengan pengetahuan
sedia ada yang telah mereka pelajari iaitu konsep penambahan. Guru harus
memperkenalkan konsep yang mudah dahulu iaitu penambahan berulang.Murid-murid
diperkenalkan kepada operasi darab sejak tahun 2 lagi. Ini kerana kebanyakan
murid menguasai kemahiran menambah
dalam tahun satu. Masalah dalam pendaraban adalah pelajar akan keliru
terhadap operasi tambah dan darab iaitu dengan simbol. Pelajar yang kurang mahir dalam penambahan
berganda(repeatation addition) akan mengalami masalah. Contoh: 2 +2+ 2= 6 (2 X 3)
Keempat
adalah operasi bahagi Operasi bahagi dipelajari oleh murid setelah
menguasai operasi tambah, toak dan darab. Guru perlu memperkenalkan simbol bagi operasi bahagi. Kemudian guru mengajar konsep pembahagian sebagai
pengumpulan. Murid mula mengaitkan operasi bahagi dengan bilangan set yang sama besar daripada
sesuatu jumlah objek. Pembahagian secara pengongsian. Operasi ini memerlukan
murid berkongsi secara sama rata dengan beberapa orang rakan. Masalah dalam operasi bahagi adalah kurang mahir dalam pembahagian sama rata, contohnya bapa memetik
15 biji timun dari ladangnya. Jika timun itu dilongokkan supaya terdapat 3 biji timun dalam satu
longok,berapa longgok timunkah
yang boleh didapati. Tambahan lagi. tidak
mahir dalam operasi bahagi berbaki dan tidak mahir dalam pembahagian yang berbentuk
lazim. Ini merupakan antara masalah yang dapat dikesan diantara murid pemulihan
dalam operasi matematik.
No comments:
Post a Comment