PENDAHULUAN
Penguasaan matematik awal oleh murid prasekolah penting
kerana ianya merupakan asas untuk membantu murid memahami konsep matematik yang
lebih tinggi. Pembelajaran matematik awal yang diperoleh melalui pengalaman
langsung dan bermakna
dalam suasana menggembirakan akan dapat memupuk minat murid
untuk mempelajari matematik. konsep pranombor,
nombor awal, operasi nombor, pengukuran, masa dan ruang perlulah diajar
bersesuaian dengan peringkat perkembangan murid dan merupakan
komponen penting dalam pengajaran matematik awal di peringkat prasekolah.
Operasi matematik
merupakan konsep penting dalam Matematik. Operasi Matematik merupakan
bahagian penting dalam bagi tajuk-tajuk
matematik yang lain. Seseorang murid yang tidak menguasai operasi
matematik pada awalnya mempunyai masalah besar semasa mereka berada pada
tajuk-tajuk yang lain dan juga tahap-tahap lain. Terdapat empat operasi aritmetik iaitu tambah, tolak, darab dan
juga bahagi. Tambah ialah operasi pertama yang dipelajari oleh murid.
Murid telah didedahkan dengan operasi tambah apabila
mereka belajar membilang. Murid
diperkenalkan operasi tolak setelah mereka dapat melakukan operasi tambah. Operasi darab diperkenalkan setelah murid mahir dalam
operasi tambah. Operasi
bahagi ialah operasi yang lebih susah daripada operasi tambah, tolak &
bahagi.
Mengikut teori pembelajaran Jean Piaget, pada peringkat
operasi konkrit iaitu 7-11 tahun murid perlu diajar menggunakan benda-benda
konkrit. Mengikut teori tersebut, Terdapat
pelbagai bahan bantu konkrit, kaedah, strategi dan pendapat dalam pengajaran
dan pembelajaran operasi matematik. Asas
perkembangan operasi matematik bermula
daripada pengalaman berkaitan benda-benda konkrit atau objek yang mengandungi
kuantiti dan kualiti seperti warna, saiz dan bentuk sebelum peringkat bergambar
(pictorial) dan simbolik.
No comments:
Post a Comment