4.0 OPERASI
BAHAGI
Operasi bahagi memerlukan tahap
kematangan berfikir yang lebih tinggi untuk memahami konsep dan algoritma
bahagi. Untuk pembelajaran yang efektif,
murid perlu faham tentang konsep dan sifat milik, atau hukum operasi bahagi di
samping penyediaan kaedah dan pedekatan yang terancang oleh guru untuk
memudahkan proses memahami operasi ini.
Terdapat
dua model iaitu. Model Kuotatif (memberi
gambaran berapa kumpulan dapat dibuat daripada sesuatu dividen atau sebilangan
besar unsur. Model partitif atau sama
rata (memberi gambaran berapa banyak unsur dalam satu kumpulan atau kelompok. Kemahiran
menghafal dan mengingat kembali fakta-fakta asas darab berkait rapat dengan
kebolehan menyelesaikan kira-kira bahagi secara sikap dan ekonomik. Operasi bahagi mempunyai pertalian songsang
dengan operasi darab (sekiranya sesuatu nombor boleh dibahagi dengan nombor
lain, tanpa sebarang baki nombor bernilai)
5.1Strategi-strategi
pengajaran bahagi
5.1.1
Konsep Pembahagian
Sebagai Pengongsian
Operasi bahagi
timbul apabila pelajar perlu mengongsikan sejumlah objek secara sama rata
dengan beberapa orang kawan, atau apabila membahagikan beberapa orang kepada
sebilangan kumpulan tertentu.
Contohnya:-
Bahagikan 12 biji
telur sama rata diantara 3 orang. Berapa biji telur tiap orang akan
terima?
5.1.2 Konsep Bahagi Sebagai Pengumpulan
Murid mula mengaitkan operasi bahagi dengan proses
mencari sebilangan set yang sama besar yang boleh dijadikan daripada sesuatu
jumlah objek. Proses ini digelarkan pengumpulan atau pembahagian secara ukuran
kerana dalam proses ini murid-murid dikehendaki mengukur sebilangan subset yang sama banyak daripada objek asal.
Contohnya:-
Ada 12 biji durian. Jika guli itu dilonggokkan
supaya dapat 3 biji durian dalam satu longgok, berapa longgok guli boleh
didapati?
Dalam pembahagian secara proses pengumpulan, jumlah asal dan bilangan
objek/ahli dalam setiap kumpulan kecil diberikan. Tugas di sini ialah mencari
bilangan kumpulan kecil yang boleh didapati selepas proses pembahagian.
5.1.3 Konsep Pembahagian Sebagai Songsangan
Darab
Dalam setiap fakta asas darab ada tiga
nombor yang terkandung dalam fakta asas bahagi yang berkenaan, dan operasi
bahagi merupakan proses mencari faktor yang tertinggal dalam dalam fakta asas
darab.
5.1.4
Pembahagian Sebagai Operasi Tolak Berulangan
Konsep bahagi sebagai operasi tolak
berulangan berkait rapat dengan konsep bahagi sebagai proses pengumpulan. Dalam
penyelesaian 15 ÷ 3 = ?, pelajar digalakkan bertanya diri sendiri: “Ada berapa
3 dalam 15”?. Dengan menggunakan pembilang pelajar boleh menentukan 5 kumpulan
3
Fakta asas bahagi
Fakta asas bahagi mempunyai faktor
pembahagi dan hasil bahagi bernombor satu angka. Bagi setiap fakta darab yang disongsangkan
akan menghasilkan satu fakta bahagi. Contohnya, 14 ÷
2 = 7. Aktiviti
untuk membantu pembelajaran fakta bahagi ialah pengekelasan objek-objek, penggunaan
pengalaman harian, manipulasi objek-objek, melukis dan menganalisis gambar dan mencari jawapan melalui pertalian.
Playtech casinos are still in their infancy
ReplyDeleteWith the emergence of their online slots and their proprietary 전라남도 출장마사지 game 제천 출장마사지 software, the live casino world is ripe for a 전라북도 출장마사지 renaissance. The new technology 전주 출장마사지 was Apr 24, 양산 출장안마 2020 · Uploaded by Slotty Images